60,000 משרות: ניו יורק בונה על לגליזציה לצמצום נזקי הקורונה

מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו מתכנן להביא לאישור של לגליזציה לקנאביס ופתיחת מסחר ושוק חופשי חוקי למטרות פנאי, זאת בין השאר כדי לסייע בשיקום הכלכלה ממשבר הקורונה. מס בגובה 10.25% יוטל על מוצרי הקנאביס בתוספת 0.7% על כל מיליגרם THC.

מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, הנמצא בימים אלה מול משבר הולך וגדל של גירעון תקציבי עצום העומד על קרוב ל-4 מיליארד דולר, מקדם הסדרת שוק קנאביס למטרות פנאי (“לגליזציה”) כבר במהלך השנה הנוכחית, 2021, כאמצעי להקטנת החוב.

קואומו, שהצהיר בעבר כבר מספר פעמים על כוונתו לקדם הסדרה מלאה של שוק הקנאביס במדינת ניו-יורק, אמר במהלך נאום ‘מצב המדינה’ (State of the State) בחודש שעבר כי מדובר באמצעי נוסף לצמצום החוב ולהגדלת ההכנסות לקופת המדינה במהלך השנה הפיסקלית הבאה.

“הענף יוביל בסופו של דבר ליצירת 60,000 משרות חדשות, 3.5 מיליארד דולר בפעילות כלכלית, ו-300 מיליון דולר בהכנסות ממסים,” קבע.

בתדרוך לעיתנואים ציין קואומו כי “זה צריך היה לקבל אישור לפני שנים, אני חושב שיותר מדי אנשים נעצרו, נכלאו, ונענשו. זה עוול מוגזם שמערכת המשפט מתנהלת בצורה כזו… זו שנה בה אנו זקוקים למימון, והרבה ניו יורקרים נאבקים ומתקשים. אני חושב שהשנה שעברנו תיתן לנו את היכולת לעבור לצד השני של המתרס”.

אנדרו קואומו, מושל מדינת ניו יורק

מנגד, יש הטוענים כי במתכונת הנוכחית יתכן שתוכניות לחוד ומציאות לחוד. בראיון לרשת פוקס האמריקאית אמר אהרון סמית’, מנכ”ל ‘האיגוד הלאומי של תעשיית הקנאביס’ (NCIA), כי “אנחנו רוצים לוודא שהמיסים לא יהיו גבוהים, מה שיגרום לשוק לחזור למחתרת ולהמשך פעילות לא חוקית. אני מקווה שנוכל להגיע למקום בו מוטל מיסוי באופן דומה לאלכוהול”.

טענות אלו נשמעו היטב במסדרונות המושל ובניגוד להצעות קודמות המיסוי יבנה במודל שמבוסס על עוצמת ההשפעה של המוצר (כלומר ריכוז ה-THC) ולא רק לפי כמות. המס הבסיסי יהיה בשיעור של 10.25% לצד מס נוסף של 0.7% על כל מיליגרם THC. יחדיו הם לא אמורים לעבור את גובה המס שנקבע בתכנית בתחילה ועמד על 20% ונחשב לעמדת האיגוד גבוה מדי.

החנויות יצטרכו לספוג את המס הנוסף שבסופו יגולם כמובן במחיר לצרכן. המס עם זאת יהיה תקף למוצרי קנאביס שיגיעו בתצורת פרחים וג’וינטים בלבד. תרכיזים (מיצויים) ושמנים יחויבו במס בשיעור של 1 סנט לכל מיליגרם THC, ומוצרי מזון מועשרים (Infused), “אדיבלס” (Edibles), יחוייבו ב-4 סנטים למיליגרם THC.

ככל הנראה השיטה החדשה למיסוי מעידה על כך שהמחוקקים כבר אינם תמימי דעת בכל הקשור לקנאביס לצריכת פנאי, ומבינים את הענף טוב יותר ויודעים שמשקל בלבד לא מניע ערך. הם מזהים את נושא אחוזי ה-THC ב’מאכלים’ (אדיבלס) שיכולים להיות מוצר הרבה יותר פוטנטי ובעל השפעה מאשר פרחים רגילים.

ניו יורק נחשבת כמעוז חשוב במאבק ללגליזציה והתנעה קדימה של השוק מאחר ומספר לא מבוטל של חברות מהגדולות ביותר בתחום התקשורת והפיננסים מיקמו את מרכזיהן בלב העיר ניו יורק ועל כן השפעת הסדרת השוק תהיה עצומה ותהדהד לשאר ארצות הברית והעולם כולו.

ניו יורק כבר אישרה קנאביס רפואי בצורה מוגבלת ואם תאשר לגליזציה תצטרף ל-15 מדינות בתוך ארצות הברית וכן לוושינגטון הבירה, בהן קנאביס כבר חוקי לשימוש פנאי. לפי הערכות שונות ניו-יורק תהפוך לשוק הקנאביס הגדול ביותר בחוף המזרחי ותגלגל מכירות בסך 2.3 מיליארד דולר עד השנה הרביעית להסדרת השוק.

קואומו ישמח בודאי לאמץ בשביל ניו יורק את נתוני הדו”ח שפורסם בשבוע שעבר ולפיו מאז שנת 2015 נכנסו לקופת מדינת וושינגטון כמעט 3 מיליארד דולר ממיסוי שוק הקנאביס החוקי, מתוכם כ-880 מיליון בשנת 2020 לבדה. בשנה הקרובה צפוי המספר לעבור את רף מיליארד הדולר בשנה ויותר מ-18,000 מקומות עבודה הקשורים לענף הקנאביס נפתחו. שוק הקנאביס מכניס למדינה יותר מאשר שווקי האלכוהול והטבק.

גם בישראל?

בדומה למדינות אחרות כמו קולורדו שהכניסה מעל 500 מיליון דולר בשלוש השנים הראשונות ללגליזציה, וקליפורניה שלאחר שלושה חודשים בלבד גרפה לכיסה 61 מיליון דולר, ועוד מדינות שכבר אישרו לגליזציה בשטחן וזכו לראות הכנסות עצומות ממיסים, גם בישראל יש קולות רבים הטוענים שהמדינה תוכל להינות מפירות הלגליזציה – במיוחד בתקופת קורונה.

במחקר של מכון ירושלים לחקר שווקים שפורסם בתחילת 2020, נמצא כי מדינת ישראל הפסידה בין 6 ל-11 מיליארד שקלים מאז 2014 במיסוי פוטנציאלי עקב כך שלא אישרה לגליזציה, ושישראל אף תוכל להרוויח בין 11.3 ל-19.6 מיליארד ש”ח במיסוי ב-5 השנים הראשונות לאחר אישור לגליזציה והסדרת השוק.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר